Test deg selv

 

Nivået av omega 3                                                          

Det er ikke bare balansen som er viktig, omega 3 nivået er vel så viktig for kroppen.      

Men spørsmålet er jo hvor mye man trenger? Hvor mye fisk må du spise for å få tilstrekkelig? Det er vist at kroppen foretrekker omega 3 fremfor omega 6, så her er det altså viktig å få riktig mengde omega 3 daglig for å sikre rett opptak. Det er også vist at et prosentvis innhold av EPA og DHA i blodet av totale fettsyrer burde være over 8% for å redusere risiko for hjerte og karsykdommer.

For lav omega-3 indeks kan føre til plutselig hjertestans

Det man vet er at man må innta 2,5 gram Omega 3 (DHA og EPA) for å oppnå en indeks på 8% som beskrevet over. Det vil si at du må spise 100-150 gram fet fisk daglig for å få dette gjennom kosten. 

Gjør du dette så trenger du ikke tilskudd for å oppnå riktig innhold av omega 3 i blodet. Du kan finne et stort utvalg tilskudd av omega 3 gjennom bl.a tran, trankapsler og krilloljer, som jo selger som varmt hvetebrød i Norge. 5 ml tran, som er maks anbefalt dose gir 1 gram Omega 3 pr dag, altså ikke nok til å havne på 2,5 gram totalt for de fleste. Trankapsler og krillolje faller i samme kategori.

Men er det ikke bare å ta mer tran da?

Dessverre er det ikke så enkelt da DHA og EPA er langkjedede (over 20 karboner lange) fettsyrer med flere dobbeltbindinger som gjør de veldig utsatte for oksidasjon (Nedbrytning). Og inntas dette i for store mengder konsentrert (uten beskyttelse av antioksidanter) vil de bli ødelagt og ikke tatt opp, eller i verste fall tatt opp i oksidert tilstand, som er skadelig for kroppen. Så derfor anbefales man kun 5 ml tran.             

(Kilde : Out of the fire av Paul Clayton)


Test før: Kvinne 59 Steinkjer (Vokst opp på mye fisk og tran, og lager mest mat fra bunnen av!)

Test etter 120 dager: Samme kvinne 59 Steinkjer